Groenten en fruit – elke dag belangrijk

Lunch

Groenten en fruit zijn niet alleen lekker, maar ook onmisbaar voor het fysieke welzijn.

De essentie in het kort:

  • Wij adviseren drie porties groente (ca. 400 gram) en twee porties fruit (ca. 250 gram) per dag.
  • Groenten en fruit bevatten essentiële vitamines en mineralen, evenals vezels en bioactieve plantaardige stoffen.
  • Smoothies kunnen groenten en fruit slechts in beperkte mate vervangen omdat ze minder vezels, vitamines of secundaire plantaardige stoffen bevatten dan hele vruchten.

Dit alles past prima in een gezonde lunch of een ontbijt.

Groenten en fruit bevatten tal van vitamines, mineralen en vezels, evenals veel secundaire plantaardige stoffen. De Duitse voedingsvereniging beveelt aan om “5 per dag” te eten, dwz drie porties groenten (ongeveer 400 gram) en twee porties fruit (ongeveer 250 gram) per dag. Eén portie is ongeveer hetzelfde als de hoeveelheid die in de palm van je hand past. Omdat de verschillende soorten groenten en fruit zeer verschillende ingrediënten bevatten, moet de hele kleurrijke verscheidenheid aan groenten en fruit worden gebruikt.

Behalve heel zoet fruit bevatten groenten en fruit ook weinig calorieën, maar belangrijke mineralen zoals kalium of magnesium. Het bevat ook belangrijke vitamines zoals vitamine C. Aan secundaire plantaardige stoffen worden verschillende gezondheidsbevorderende eigenschappen toegeschreven, die bijzonder effectief zijn in combinatie met een levensmiddel. Nog een pluspunt: met hun vezelgehalte helpen veld- en tuingewassen de spijsvertering en kunnen ze volgens de voedingsvereniging het risico op stoornissen in de vetstofwisseling verminderen.

Verse of diepgevroren ongezoete groenten en fruit zijn bijzonder rijk aan voedingsstoffen. Vooral bessen mogen echter niet te lang of te koel bewaard worden. Meer tips over het bewaren van voedsel vind je hier. Het gratis boekje “Opslag ABC” is ook beschikbaar om te downloaden. Bevroren bessen die niet uit eigen tuin komen, moeten altijd gekookt worden voor consumptie. Bevroren bessen zijn vaak de oorzaak geweest van voedselvergiftiging door bacteriën zoals salmonella of norovirussen. Was ook altijd voorgesneden, gewassen salades in verband met mogelijke kiembesmetting!

Peulvruchten zoals linzen, witte bonen, spliterwten, kidneybonen etc. zijn niet echt groenten – maar toch aan te raden. Ze bevatten meer koolhydraten (zetmeel) en eiwitten dan groenten en leveren ook meer calorieën. Noten zijn ook geen vrucht, maar wel belangrijke leveranciers van omega-3 vetzuren, vezels, sommige vitamines zoals vitamine E en mineralen zoals magnesium. We kunnen alleen kleine hoeveelheden per dag aanbevelen.

Exotisch superfruit?

Wat je niet nodig hebt zijn exotische vruchten, die hier alleen in gedroogde vorm (bijvoorbeeld Goji) of als extract of puree (Acai, Maqui) worden aangeboden. Andere exotische dingen kunnen een leuke afwisseling zijn, maar mogen indien mogelijk niet uit het luchtvervoer komen. Superfood is overbodig.

Smothies en Co. zijn geen vervanging

Ook al lijkt het praktisch: smoothies kunnen groenten en fruit niet vervangen. De vloeibare vruchten zijn heel anders samengesteld – sommige bevatten een groot aandeel sap of sapconcentraten, terwijl andere gepureerd fruit, fruitpulp, fruitpulp of een mengsel hiervan bevatten. Er zijn ook smoothies met groenten gemengd met fruit of vruchtensappen. Het is de moeite waard om de lijst met ingrediënten hier te bekijken. Omdat gepelde vruchten bijna uitsluitend worden gebruikt, bevatten smoothies minder vezels, vitamines of fytochemicaliën dan hele vruchten. Want veel van deze belangrijke ingrediënten zitten in en onder de schaal. Het ziet er natuurlijk anders uit als je de smoothie zelf thuis maakt van vers (ongeschild) fruit of groenten en kruiden. Dan voorkom je kauwproblemen bij rauwkost. Maar niet alles wat rauw is, is te verdragen. Let op, zet de smoothie na bereiding in de koelkast en consumeer hem dezelfde dag nog! Zelfs extracten van groenten en fruit of vitamine- en mineraalpreparaten, aangeboden als voedingssupplementen, kunnen groenten en fruit met hun diverse ingrediënten niet vervangen.