Standkachel
Auto

Standkachels

Parkeerverwarmers zijn leuk in de winter. Maar de praktische voertuigaccessoires worden vaak – ten onrechte – afgewezen. Tien mythen en waarheden. Wat zijn de voordelen van een standkachel? Het verwarmt niet alleen het interieur voor en zorgt voor ijsvrije ramen. De motor is ook voorverwarmd, wat slijtage vermindert. Want een koude start belast de motor net zo zwaar als 70 kilometer rijden op de snelweg.

Zijn de apparaten niet te duur?

Standkachel personenwagens hebben een bepaalde prijs, en een kant-en-klaar apparaat in een auto is zelden verkrijgbaar voor minder dan 1.000 euro. Niet alleen de kachels zijn verantwoordelijk voor deze prijzen, ook de installatie kost veel en, afhankelijk van het model, kan het een werkdag duren. Maar op dit moment is er een ontwikkeling te zien: dankzij innovatieve montagesets heeft Webasto bijvoorbeeld de installatietijd tot tien procent kunnen verkorten. Is er een standkachel voor alle auto’s op de markt? Of het nu gaat om een ​​kleine auto, SUV of bestelwagen – er is nu voor bijna elk commercieel verkrijgbaar model een oplossing op de markt.

Verhoogt een standkachel de onderhoudsinspanning van de auto? Nee, de systemen hebben geen speciaal onderhoud nodig. Maar om ervoor te zorgen dat de verwarming lang beschikbaar is, moet deze het hele jaar door af en toe worden ingeschakeld – tien minuten is voldoende.

Is de levensduur van de standkachel niet beperkt?

De levensduur van een standkachel moet minimaal 3.000 bedrijfsuren zijn. Het klinkt niet veel, maar is het niet, zo blijkt uit een rekenvoorbeeld: als u uw standkachel een half jaar per jaar 30 minuten per dag gebruikt, heeft u meer dan 30 jaar profijt van de aanschaf.

Is het brandstofverbruik echt veel hoger met een standkachel?

Nee. Uit onderzoeken van testinstituten als TÜV blijkt dat het verbruik van de auto bij een koude start de eerste kilometers 1,5 tot 2 keer hoger kan zijn dan de normale waarde, afhankelijk van het motorconcept en de omgevingstemperatuur. Dat wil zeggen: als een diesel op bedrijfstemperatuur normaal 6 liter per 100 kilometer verbruikt, bedraagt ​​het meerverbruik in de koude startfase over een afstand van vijf kilometer maximaal 0,6 liter. Standkachels verkorten de koude startfase en hebben niet veel brandstof nodig. Met een verwarmingsfase van een half uur verbruiken de apparaten bijvoorbeeld ongeveer 0,2 liter brandstof, afhankelijk van het voertuigmodel. Bij de huidige brandstofprijzen komt dit overeen met kosten van rond de 22 cent. Ongeveer de helft hiervan wordt gecompenseerd door het lagere verbruik in de verkorte opwarmfase.

Is het niet effectiever om de motor op te warmen?

Nee. Iedereen die denkt dat ze hetzelfde effect kunnen bereiken, heeft het mis. Verbruik en vervuiling dalen hoger af. Bovendien is het verboden om de auto onnodig te laten rijden – dat kost een boete van tien euro. Het opwarmen van de motor is ook niet de snelste methode. De nieuwe generaties standkachels zijn veel sneller. Dankzij geïntegreerde thermomanagementfuncties en intelligente regeling van de watercircuits in het voertuig hebben ze slechts 15 tot 20 minuten nodig om voor te verwarmen. Hoeveel belast een extra verwarming de accu? Een standkachel heeft elektriciteit nodig voor de regelfuncties. Daarom moet het in de winter niet te lang duren. Vooral korteafstandschauffeurs moeten op de rijtijd letten. Een vuistregel helpt hierbij: opwarmtijd is gelijk aan rijtijd. Maar de standkachel is zelden verantwoordelijk voor een lege accu – zeker niet bij de nieuwe systemen met hun korte looptijden. Omdat bij vriestemperaturen de batterij wordt aangetast door de vertraagde chemische reacties. Als bij min 10 graden nog 65 procent van het vermogen beschikbaar is, is dat bij min 22 graden nog maar 50 procent. Dat betekent: als de batterij een paar jaar op de teller staat, geeft hij het in de winter snel op.

Is het moeilijk te gebruiken?

Voorbij zijn de dagen dat automobilisten de tijdklok moesten programmeren voor verwarming in de auto, het ventilatorniveau vooraf moesten selecteren en de ventilatie moesten aanpassen. Tegenwoordig kunnen de systemen gemakkelijk worden bediend met een afstandsbediening of, meer recentelijk, een smartphone-app. Het voordeel: in tegenstelling tot een afstandsbediening heeft een mobiele telefoon geen bereiklimiet. En met de nieuwe apparaten hoeven de ventilator en ventilatie niet meer afgesteld te worden, dat doet de elektronica.